الخميس، 7 نوفمبر 2019

تفسير "وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ" 😇


بص يا ابودياب انت المفروض تسكت لان في اية في القران بتقول "وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ"😇
-اه حلو هات الاية كامله كده يا حلو 😀
وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ [البقرة :195]
ممكن تقولي كده يحبيب اي تفسيرها او نزلت في اي ؟
-معرفش🤥
طيب بتقولها لي
-عشان معناها واضح 😴
لا مش واضح يحبيبي زي ما انت فاكر🤫
-امال اي😮
الاية دي نزلت في النفقة في سبيل الله والجهاد✊
وكان في واحد من المهاجرين في القسطانطينية دخل علي صف من صفوف العدو ودمره وكان معاه ابو ايوب الانصاري🕊
فقال الناس  القي بيده للتهلكه😱
فرد ابو ايوب الانصاري وقال احنا عارفين تقسير الايه دي ، الايه دي نزلت فينا ، احناا وقفنا مع الرسول ونصارنااه ولما انتشر الاسلام والحررب وضعت اوزارها فرجعناا لعيالنا وسبنا الجهاد وكبرنا مخنا 🙈
فربنا نزل فينا "وأنفقوا في سبيل الله ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة"💔
والتهلكة [ في ] الإقامة في الأهل والمال وترك الجهاد 🙏
طيب مين اللي روي الحديث ده يابودياب 👅
-رواه أبو داود ، والترمذي ، والنسائي ، وعبد بن حميد في تفسيره ، وابن أبي حاتم ، وابن جرير وابن مردويه ، والحافظ أبو يعلى في مسنده ، وابن حبان في صحيحه ، والحاكم في مستدركه ، كلهم من حديث يزيد بن أبي حبيب ، به .
اقتنعت يا حبيبي وعرفت فين التهلكه 👊
التهلكة في الكسوت عن الظلم والرسول قال  "سيد الشهداء حمزة بن عبد المطلب، ورجل قام إلى إمام جائر فأمره ونهاه فقتله"🦶
التهلكه في ان احنا نشوف الكفار اليهود بيدنسو الاقصي ومحدش قادر يجاهد ضدهم 🦶
هي دي التهلكه 🦶

0 تعليقات على " "