فَتَرَبَّصُوا 💔
قُلْ إِن كَانَ
آبَاؤُكُمْ
وَأَبْنَاؤُكُمْ
وَإِخْوَانُكُمْ
وَأَزْوَاجُكُمْ
وَعَشِيرَتُكُمْ
وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا
وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا
وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا
أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ
فَتَرَبَّصُوا
حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ
وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
[التوبة :24]
تربصو يعني انتظرو العذاب في الدنيا قبل الاخره 🔥
إِلَّا تَنفِرُوا
يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا
وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ
وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا ۗ
وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
[التوبة: 39]
طيب يعني عدم النفير (الجهاد) بيجيب عذاب 🔥
-اه
يعني هتنزل علينااا نار من السمااء 🙈
-لا ده كان زمان قبل نزول الرحمة المهداء (سيدنا محمد)
امال هنتعذب ازاي
-الغلاء في الاسعار
الفقر
الظلم ......الخ
دي كلها انواع من العذاب 🔥
طيب ليه لاننا منفرنش لنصرت اخوانا في فلسطين وسيبنا اليهود يخشو الاقصي وقلنا كلمة واحده "وانا مالي" 💔
بنشوف كل يوم اليهود بيقتلو واحنا ولا هنا 🗡
الحريم تنتهك اعرضها ولا كااننا عايشين 🤐
فلما حد يسالك عن سبب البلاء اللي احناا غارسين فيه وكانه تيه شكلنا مش هنطلع منه 🤕 قوله الايه دي "إِلَّا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ"🔥💔

0 تعليقات على " "